menu +

Blogg


8 q

Som fersk elev/pp2,er er det ikke lett å lese alle værvarslene vi har og tolke det for sitt beste. I hvilke forhold er det bra å fly for en fersk elev, og hvilke råd skal man som erfaren pilot gi. Det er spørsmål som ofte dukker opp, og vi vil i dette innlegget prøve å gi en kort å lett innføring i hva en bør se etter og hvilke værsider som kan være kjekk og sjekke. 

Både Yr og vindmålerne vi har rundt om gir en god pekepinn hva en kan forvente på start, men vi bør sjekke litt mer enn det og ikke alltid stole blindt på målerne rundt om. 

YR: På Yr sjekker jeg alltid først for å se hvilke dager som kan bli flybare. De er veldig gode på bakkevinden, skylag, nedbør, trykk og temperatur. Går man inn på den detaljert siden så får man god informasjon, og en kan også se vind økninger godt hos Yr.

Windy: Denne er veldig fin for å få oversikt over hovedvindretningen i et , og man kan sjekke vinden oppover i høyden(en bør sjekke minimun 200-500 over det området man skal fly i). Man får også informasjon om blandt annet  trykk og nedbør som du kan sammenligne med Yr. De har også langt inn flere flysteder og går du inn på dem får du informasjon om vind og vindkast, dette stemmer utrolig godt.  Windy har også mange andre muligheter og det er fint å ta et dypdykk på disse sidene. 

Rasp: Denne er veldig kjekk for å se om det blir termikk den dagen, hvor kraftig termikken er, og termikken gjennom dagen. Den gir en pekepinn på om det blir overutvikling byger/regn. Grønn termikk kan være ok for pp2 og fly gjennom, gul termikk signaliserer kraftigere forhold og meldes det rød termikk så bør man ha god kontroll på å ta en dypdykk inn i meteorologien og om man bør fly i disse forholdene. For de mer erfarne. Er det ring rundt de fargede prikkene kan man forvente cumulus, tallene inne i de fargene prikkene indikerer skybashøyde. (15=1500m). Små lilla prikkene som en kan noen ganger se indikerer regn og på termiske dager, overutvikling. 

Vindnå.no :  Dette er en side for å få oversikt over alle vindmålerne rundt om, de har hentet inn fra flere forskjellige aktører både pg klubber, vegvesnet osv. Da kan du få et innblikk i hvordan vinden suser rundt om i området du er i. 

Flyparaglider.com: Er den siste linken jeg ønsker og legge ut. Den har en god oversikt på de fleste starter rundt om å gir deg en bred oversikt over ulike værsider. 

Hvorfor er dette smart å sjekke: For å ta et lite eksempel. Rye viser ofte NV på Yr utover dagen, og det er jo rett inn på denne starten. Viser måleren NV så er det lett å tro at det er flott å fly der. Men, her bør man sjekke hovedvindretningen i lagene oppover da det ofte kan være termikken som slår inn på måleren her. Er hovedvindretningen fra øst vil det si at det blir leside termikk. Dette er forhold som ikke er farlig å fly i, men man bør ha kommet et godt stykke opp på pp stigen og bygget opp både forståelsen og flyskillsen for å fly i slike forhold. Det er flere starter rundt om som man kan benytte termikken til å starte på, selv om hovedvindretningen er en annen. Men man bør vite hva som skjer når termikken avtar og hovedvinden overtar, både med tanke på flygefasen og i landingen. 

Det å sjekke hovedvindretningen hjelper dere også så dere ikke starter ut i en rotor. Dette har man sett kan skje på f.eks orkanger hanget. 

Dette er bare et bitte lite kjekt å vite tips i forhold til vær og flyforhold rundt om. Det er et stort og omfattende tema og en vil etterhvert få en større interesse for et dypdykk i meteorologien. Det er også kjekt å ta en liten titt i sikkerhetssystemet og utdanningskompendiet for å se hva det er du burde kunne på ditt nivå. Og ikke minst sitt å prøv å tolke været for så å ut å se om det stemmer 🙂 

I løpet av året vil Faglig Leder i klubben også ha faglig leders aften der det vil bli gitt veldig mye god informasjon om flysteder, sikkerhetssystem, forsikringen og flybevis m.m. Så dette anbefaler vi i Frittelement på det sterkeste at folk møter opp på. Så er det jo også trivelig å sosialt.  

Et siste tips: Heng dere på erfarne piloter og spør og grav litt, så får dere litt gode tips å råd 🙂 

 

8 q

Skal man fly på et nytt sted er det pilotens eget ansvar å skaffe seg nok og riktig informasjon til å fly trygt og innenfor stedets reglement. Lokale klubber rundt om opplever dessverre noen ganger at piloter flyr uvitende om lokale regler eller at de bevisst flyr utenom de fastsatte reglene. Dette kan skape problemer for de lokale klubbene og i verste fall kan de miste sine opparbeidede flysteder. De lokale klubbene gjør en enorm jobb basert på frivillighet og dugnad. 

Vi oppfordrer alle piloter til å kontakte de lokale klubbene rundt om for å få tilstrekkelig informasjon før man begir seg ut på flygeturen. 

Utenlandske piloter har ofte ikke opparbeidet noe kontakt med de lokale miljøene før de flyr og det er heller ikke lett å finne frem til riktig informasjon. Så vi i Frittelement prøver nå å sette opp en side på vår hjemmeside som skal gi ulik informasjon. Der vi linker opp til eksisterende sider med god informasjon, alt fra paragliding, camping, fisking m.m. 

Oppfordrer også norske piloter om å registrere sine hike and fly turer på denne siden. Hikeandfly.info

8 q
Fatstone TV
20Mar
2018

Frittelement med Lars Gjelten i spissen har de siste årene presentert flere filmer fra våre eventyr rundt om i Norge og ellers i verden. Disse blir presentert på Lars sin vimeo/youtube kanal, frittelement sine sider. Men det siste året har vi også hatt en samarbeidsavtale med Fatstone TV der våre filmer blir sendt som innslag mellom programmer. 

Fatstone Tv er en kanal som ønsker og vise frem det mangfoldet vi har innen idrett og ekstremsport. Tv kanalen følger med i ulike Tv-programpakker fra flere aktører. Noe vi i Frittelement også brenner for og støtter deres arbeid med å gjøre dette mer kjent. En slik kanal kan gi oss mye informasjon og motivasjon til å utøve ulike ekstremsporter og aktiviteter og hvilke miljøer vi kan oppsøke i våre området. De gir oss en plattform for å se hvilke muligheter vi har. Dette er flott og inspirerende. 

Her gir de den enkelte utøver også mulighet til å dele sine opplevelser og eventyr. 

FATSTONE TV

 

 

8 q

AirDesign har kommet med flere nyheter.

Du vil snart finne utfyllende informasjon og priser på våre produktsider. Frem til da kan dere ta en sniktitt på AirDesign sine hjemmesider. 

AirDesign Eazy 2

Airdesign SuSi 3

AirDesign Volt 3


https://www.ad-gliders.com/en/

8 q

Nå er vi inne i en herlig årstid men snødekte vidder å fjell, og det er flott å ut å fly eller å ta en runde med groundhandling og lek i djupsnøen. Veldig moro. 🙂 

Men det mange ikke er like flinke til er å tørke utstyret etter endt dag, både vinge, sele og nødis bør man tørke og ta en sjekk på. 

Forhåndsregler man kan tenke på mens man er ute i snøen for å minimere snømengde på selen og nødis er å ikke «sitte» i selen om man har nødisen plassert under sete på selen. Når man har pause kan man være bevisst på å legge seletøyet med nødiscontaineren vendt opp. Før man pakker ned for dagen kan man børste av å «tømme ut» så mye snø man får til. 

Vel hjemme er det kjekt og henge opp vingen for tørk, eller legge den utover et gulv. Påse at det ikke er gulv med varme i da dette ikke er det beste for materialet. Da kan du henge den opp i gardinstanga med en kleshenger, vår erfaring er at den tørker raskest om den får henge opp fra gulvet. Perfekt som gardiner. Legg også selen ut for tørk og kjenn etter om det er kommet mye snø inn til nødisen. Tar man litt forhåndsregler på dette er det som oftes ikke noe problem men er den blitt våt er det ikke dumt med tørking og ompakk at nødisen. Kjipt med en isklump i nødisposen om man er uheldig å må kaste :/

På nødiser vi har inne til sjekk og ompakk er det sjelden vi ser fuktflekker, men det hender, så kjekt å ha det i bakhodet når man er ute på gh eller flyging. Kommer det ei regnskur når man sitter å parawaiter o.l så prøv å beskytt seletøyet og nødisen. Å som nevnt tidligere, ikke tillegg dere uvanen med å ta hvilepause med å sitte i seletøyt, spesielt om vinteren men også på sommerstid. 

Legger ved en liten videosnutt fra Airdesign med noen tipps for tørking. Her ser dere virkelig en vinge som har fått lide under dårlig behandling og lite tørking. 

https://www.facebook.com/AirDesignGliders/videos/1851788601532312/

 

8 q
Hike and Fly
04Mar
2018

I Norge har interessen for Hike And Fly blomstret de senere årene også piloter fra andre steder i verden har også vist interesse for vårt flotte land og herlige natur. Noe jeg har full forståelse for! Vi i Frittelement har vært så heldige å fått lov til å oppleve mange av naturperlene i Norge og ønsker at flere skal få muligheten. 

Hike and fly har en egen nettside man kan legge in turer man har tatt rundt om i verden, fylle inn med  informasjon om start, landing, værforhold, gps tracking til starter, bilder, filmer osv. 

Dette er en flott måte å viderebringe god informasjon om hvor man kan fly og hva man bør ta hensyn til på de ulike stedene. 

Anbefaler interesserte å lage seg en bruker her å legg ut info om turene deres her:) 

http://www.hikeandfly.info/hikeandfly/home.aspx

8 q
Ny adresse
05Dec
2017

Frittelement har nå flyttet litt på seg og fått ny adresse. 

Holder nå til på Skatval i Stjørdal kommune.

Nærmeste nabo er Forbordsfjellet som vi håper vil gi oss mange flotte flyopplevelser i tiden som kommer 🙂 

8 q

Nå går vi inn i en mer ustabil årstid værmessig men vi håper vinteren vil gi oss noen flotte flyopplevelser likevel. 

Gjennom hele året er det å ta vare på paragliderutstyret, det er en viktig del av flygingen vår. Men på vinteren bør vi være ekstra oppmerksomme på dette. Blir vinge, sele eller nødskjerm vått er det viktig at dette blir godt tørket, raskt etter bruk. Blir det stående med fukt over lengre tid er ikke dette bra for kvaliteten på materiellet, og kan i verste fall svekke kvaliteten over tid. 

Ved tørking er det også viktig at man ikke legger, spesielt vinge, direkte på gulv med varmekabler. En kjekk løsning er å henge den i en rosett i en gardinstang eller et oppheng. 

En våt nødskjerm bør også luftes å pakkes om, er du usikker her ta kontakt med en kyndig person i din klubb. Med litt tiltak på start og landing kan prøve å unngå våt nødskjerm. Ikke sitt i selen om nødisen er montert under setet. Legg selen med nødisen vendt oppover om det blir venting, og børst av snø om det pakker seg på selen. 

En anbefaling til alle piloter er å ta en titt på produsentenes nettsider for å få god informasjon på akkurat din vinge og sele. 

Da krysser vi fingre å tær for litt godt flyvær 😀

 

8 q

Vi i Frittelement har gleden av å presentere Madsen Luftsport v/Erlend Madsen som vår splitter nye underforhandler på våre AirDesign produkter. Så bor du i et av våre 3 nordligste fylker og er nysgjerrig på hva AirDesign kan tilby tar du kontakt med Erlend Madsen. Kontakt info finner du i linken nederst i innlegget. 

Vi ønsker velkommen og ser frem til et kjekt samarbeid i tiden fremover. 🙂 

I linken under kan du lese mer om Madsen Luftsport. 

http://madsenluftsport.no/

 

8 q
AirDesign Rise3
11Sep
2017

Her kan du lese Dagfinn Graneng sitt inntrykk av sin nye Rise 3. En utrolig spennende og flott vinge vi håper vil gi Dagfinn mange flotte opplevelser! 


AirDesign Rise 3

Etter 7 timer i lufta med det nye vidunderbarnet fra AirDesign sitter jeg igjen med noen inntrykk. Før den kom i posten var jeg veldig spent på hvordan en vinge med et sideforhold på 5,95 ville være å fly, spesielt for en som utelukkende har flydd snille B-vinger gjennom hele sin karriere. Ville den være utfordrende å starte? Hvordan ville den oppføre seg i turbulent luft? Ville den være krevende å fly?

Rise 3 er en hot B-vinge med mye fokus på ytelser. Strømpeløse liner, slanke risere bygd for å gi lite luftmotstand, og et flunkende nytt vingedesign som i stor grad er utviklet fra AirDesigns nyeste superlette, høy-ytelse-vinge, «Hero». Med et helt nytt «winglet»-konsept, med vingetipper som bøyes oppover, økes sideforholdet til et imponerende 5,95, uten at det nødvendigvis går ut over hvor trygg den føles i lufta.

På start

Mitt første inntrykk av vingen fikk jeg på et laminært kystheng med mye vind. Det blåste friskt opp i 6 m/s, og måsene hang høyt. Første gang jeg trakk i A-riserne ble jeg overrasket over hvor lett vingen ble fylt med luft. Selv om det var mye vind var det mer energi enn jeg klarte å forutse, og det krevde en bestemt nedbremsing for at den ikke skulle gå for langt frempå. Selv om det kunne blitt forhindret ved å gå etter den, viser det seg at den har denne tendensen i litt svakere vindstyrke også. På grunn av det lette materialet i vingen skal det utrolig lite til for å få den opp over hodet. Cellene fylles lett med luft, men det kreves mer vingekontroll og «groundhandlingskills» enn andre B-vinger. Det skyldes mye at vingetippene har en tendens til å komme opp før midten når man starter. De midterste og de ytterste A-raiserne henger sammen og gjør det vanskelig å kun stramme de midterste. Dette kan man løse ved å legge vingen mer i en V-form, eller ved å holde litt innpå de midterste A-linene. Når man først står med vingen over hodet kjenner man veldig godt at vingen søker fremover og virkelig vil fly.

I lufta

Vingen min går fra 85 til 105kg, og jeg har flydd den med litt forskjellig vingebelastning. Spranget fra å ligge rundt 85 kilo i rufsete termikk, til ca. 95 i enda mer rufsete er stort. De turene jeg var lett i vingen var det ikke alltid like enkelt å tolke signalene den ga, og vingetippene applauderte litt i den turbulente lufta. Det var ikke noen ubehagelig opplevelse. Alle bevegelsene virket veldig dempet, og alt som klappet kom ut igjen før jeg oppfattet det. Men sammenlignet med hvordan den er å fly på rundt 95 kilo, er det som natt og dag. Måten den finner termikken og søker etter det sterkeste løftet. Den gir klar beskjed om alt som foregår, og med et stort bremsetrykk får man mye informasjon gjennom bremsene. Den er utrolig responsiv, og gjør akkurat det du vil at den skal gjøre. Det gjelder også om man er lett i vingen. Man kan fort bli overrasket over hvor mye energi den har, og hvor lite som skal til for å få den over i harde 360-er.

I termikk skal det visste være mulig å skru med C-riserne, men det har jeg ikke prøvd enda. Men ut i fra hvor god C-riserkontroll man har, så tror jeg at det skal gå fint. Jeg fikk nesten en frontkollaps på full speed, men den ble lett forhindret med et bestemt, lite rykk i C-riserne. Vingen er utrolig responsiv også kun med selestyring.

Idet vingen flyr inn i turbulent luft har den en tendens til å få en slags yaw-bevegelse, som om begge vingetippene krangler litt om å søke fremover. Med ører virker den stabil, men med store ører har den en liten tendens til å ha den samme yaw-bevegelsen som i tubulent luft. Men jeg dro ørene i turbulent luft, så det kan hende at det har noe med saken å gjøre. Vanligvis går ørene ut igjen av seg selv, men jeg har også opplevd at den ene vingetippen har hengt litt igjen etter å ha dratt superstore ører.

Konklusjon

Denne vingen kan virkelig fly. Den kommer seg lett opp og klarer fint å utnytte selv det mer marginale løftet. Jeg har ligget og kjempet mot en Sigma 10 på et motvindslegg, og Rise 3 klarte seg utrolig godt. Det er mer krevende å fly denne vingen enn en snill B-vinge, men på langt nær så krevende som en EN C. Allikevel virker det som at den klarer å hamle opp med mange av de erfarne distansepilotene med ytelser som gjør at den klarer å holde følge både oppover i termikken og på de drøye motvindsleggene.

TOP