menu +

Blogg


8 q

Nå er vi inne i en herlig årstid men snødekte vidder å fjell, og det er flott å ut å fly eller å ta en runde med groundhandling og lek i djupsnøen. Veldig moro. 🙂 

Men det mange ikke er like flinke til er å tørke utstyret etter endt dag, både vinge, sele og nødis bør man tørke og ta en sjekk på. 

Forhåndsregler man kan tenke på mens man er ute i snøen for å minimere snømengde på selen og nødis er å ikke «sitte» i selen om man har nødisen plassert under sete på selen. Når man har pause kan man være bevisst på å legge seletøyet med nødiscontaineren vendt opp. Før man pakker ned for dagen kan man børste av å «tømme ut» så mye snø man får til. 

Vel hjemme er det kjekt og henge opp vingen for tørk, eller legge den utover et gulv. Påse at det ikke er gulv med varme i da dette ikke er det beste for materialet. Da kan du henge den opp i gardinstanga med en kleshenger, vår erfaring er at den tørker raskest om den får henge opp fra gulvet. Perfekt som gardiner. Legg også selen ut for tørk og kjenn etter om det er kommet mye snø inn til nødisen. Tar man litt forhåndsregler på dette er det som oftes ikke noe problem men er den blitt våt er det ikke dumt med tørking og ompakk at nødisen. Kjipt med en isklump i nødisposen om man er uheldig å må kaste :/

På nødiser vi har inne til sjekk og ompakk er det sjelden vi ser fuktflekker, men det hender, så kjekt å ha det i bakhodet når man er ute på gh eller flyging. Kommer det ei regnskur når man sitter å parawaiter o.l så prøv å beskytt seletøyet og nødisen. Å som nevnt tidligere, ikke tillegg dere uvanen med å ta hvilepause med å sitte i seletøyt, spesielt om vinteren men også på sommerstid. 

Legger ved en liten videosnutt fra Airdesign med noen tipps for tørking. Her ser dere virkelig en vinge som har fått lide under dårlig behandling og lite tørking. 

https://www.facebook.com/AirDesignGliders/videos/1851788601532312/

 

TOP