menu +

Airdesign Rise 2

AirDesign sin filosofi er å designe vinger til piloter i de ulike klassifiseringene. RISE 2 er ideell for piloter som har erfaring med en mellom glider fra før  og er på utkikk etter en vinge med mer ytelse og presisjon, men på samme tid krever en høy grad av passiv sikkerhet. RISE 2 er rettet mot piloter som ønsker å fly lange distanseturer med en vinge med god ytelse, samtidig der passiv sikkerhet er der for å håndtere de uventede øyeblikkene når forholdene endres under en distansetur. Det er også et ideelt vinge for de piloter som går tilbake fra høyere klassifiserte vinger, som ønsker ytelse med større passiv sikkerhet. RISE 2 er ikke anbefalt for nybegynnere eller uerfarne piloter.

RISE 2 er en ny generasjon vinge! Aerofoil designet og detaljering, indre struktur og line oppsett er helt nytt og utviklet fra designet på våre høyytere VOLT og PURE.

RISE2 is a høy EN B vinge tilegnet for cross country piloter og designet med optimale egenskaper med en XC vinge i tankene. Ytelse, sikkerhet og komfort under flyging under alle forhold var målet. ‘Varemerke’ til AirDesign, komfort, gir pilotene en reell tillit boost som hjelper dem å oppnå sine mål.

Rise 2 xxs

Det bare noen svært få virkelig små B-klasse vinger tilgjengelige på markedet, derfor bestemte vi oss for å sertifisere RISE 2 XXS med bare sine 16,28 m². En del produsenter kaller sine vinger XXS, men hvis du sjekker sine faktiske størrelser vil du se at de er egentlig ikke egnet for svært små og lette piloter.
For dette formålet har vi spesielt trent en svært lett pilot å fly med nøyaktig opplastning i praktisk flygeforhold. Så dette en ekte XXS vinge laget for lette piloter og testet av en lett test-pilot.

Standard vekt området for XXS vinger er 50-65 kg. Rise 2 XXS, har en spesiell sertifisering med et høyere vingebelastning opp til 75 kg. Når du flyr innenfor denne utvidede vektområde vil hastigheten øker, men sikkerheten forblir innenfor EN-B kategorien.


Egenskaper

Normalt snakker vi ikke mye om egenskapene til våre vinger pga at dette er en subjektiv ting. Ulike piloter har ulike meninger om samme vinge. Men vi er veldig fornøyde med egenskapene man finner i Rise 2.
Kombinasjonen av et nytt vingeprofil, reduksjonen i line forbruk, og de konstruksjonstrekk; shark nose, , 3D skjæring, mini-ribs og polyamid spilene, produsert en ytelses forbedring på 0,8 glidetall over hele hastighetsområdet!

Vi har oppnådd en forbedret passiv sikkerhet med RISE2. Vingen er enda mer stabil og skjærer gjennom turbulens med liten pitch reaksjon, den skal piloten nyte stress-fri flyging selv i livlige forhold.

For å sikre at vi har oppnådd de beste resultater under utviklingen, testet vi vingen i ekstreme flygeforhold langt utover det som kreves av EN norm. Vi vil at du skal føle deg helt trygg på vingen så vi presset grensene, testet den med ekstreme kollapser og staller.

Den kvikke handlingen hjelper piloten til å fly vingen med en mer presis følelse.


Handling

RISE 2 sin karakteristikk er en veldig presis handling, vingen er rask reaksjon å er lett og svinge. I termikken er den lett å legge i bank og få tighte å fine 360ér i termikk bobla. Den innebygne reaksjonen til Rise 2 er å lokalisere det sterkeste løftet i en boble, gjør termik skruing lett og effektiv, og på glid vil vingen overføre en perfekt balanse mellom stabilitet og hjelpe piloten å finne den beste linjen til neste løft.

Bremsetrykket er lettere og krever mindre fysisk inputt enn den opprinnelige Rise, den øker følelsen av komfort under lange xc-turer.  Den balanserte følelsen og den økte trykket ved hardere oppbremsing vil minske faren for framprovoserte stalls.


Detaljer:

  • 3-Line System: Et 3-liners konsept med splittet indre C-line for å lage en kort D-line som reduserer linelengden 14% totalt.
  • Shark Nose overfører bremseinput optimalt i vingen og holder trykket i vingen
  • Nose-Wires er av polyamide stenger i forkanten sørger for at profilet er i perfekt form og øker stabiliteten og startkarakteristikken
  • 3D Cut: En teknisk avansert kuttemetode for duken er brukt på alle celler over hele framkanten gir bedre flyt av luft og øker ytelser.
  • Mini-Ribs i bakkanten gir bedre overflatefinish og reduserer drag. – Razor-Edge L/E
  • En spesialdesignet bakkant som optimaliserer profilet og reduserer drag.
  • 2 i 1 progresiv bremseline oppsett øker vingens forbedrer vingens klatre karakterestikk. Midt lina er festet noen cm inn fra bakkanten, noe som øker klatreegenskapene. På tippene er bremselinen samlet på enden og gjør til at man får presis sving i uansett forhold.
  • 12mm performance risers
  • C-balls Controll på C riseren gjør at man får god kontroll på vingen under glid og øker handlingen i turbulente forhold.
  • Svirvler på bremsehåndtakene
  • Lett speedbar som gjør at man kan holde speeden over en lengre tidsperiode.
  • Comfort neopren bremsehåndtak med justerbar lengde
  • Bremseline designet gir piloten muligheten til å variere svingen og tilpasse seg forskjellige flyforhold. Dette er mulig ved å flytte handa mot insiden eller utsiden. Dette resulterer i krappere eller flatere svingradius.
  • 13% vektreduksjon i forhold til tidligere modeller.
  • Kvalitetskonstruksjon i alle ledd under produksjon

Er du interessert i Rise 2 Superlight? 

Ta en titt på denne linken: 

https://www.ad-gliders.com/en/products/lightweight/rise-2-superlight-ltf-en-b#56979


Designerens merknader:

Hvorfor har Rise 2 shark-nose og hve er forbedredt?

Stephan Stiegler: Shark-nosen skal forbedre handlingen og oppførselen til vingen i stall, den skal  opprettholde trykket og dermed stabilitet under akselererasjon.

Hvordan var det mulig å redusere vekten?

Stephan Stiegler: Den indre strukturen er designet til å tilsvare det nye line oppsettet. Dette reduserer vekten av de indre veggene og spilene. Raiserne er optimalisert for økt ytelse og vekt besparelse. 

Hva er det nye line konseptet? 

Stephan Stiegler: Det nye og mer effektive bremsesystemet, er ekstremt slitesterkt grunnet mindre friksjon. 

Hvordan føles det å fly vingen på speed? 

Stephan Stiegler: Vi reduserte trykket i systemet og trimmet speeden for å forbedre ytelsen i kombinasjon med stabiliteten. Dette gjør vingen stabil og komfortabel ved bruk av speed.


Spesifikasjoner:

Materialer:

Farger:

Ønsker du «custom color» på vingen din kan du se fargekombinasjoner på deres hjemmeside, dette vil gi en økning i pris på 200 euro:

https://www.ad-gliders.com/en/products/gliders/rise-2-ltf-en-b#57987


Pris: 26 500,- 

Pris: Rise 2 SL: 27 200,-

Ta kontakt ved interesse:

bjori@frittelement.no

+47 90675405

TOP