menu +

AirDesign Ufo

Under utviklingen av UFO var produktets levetid vår fremste prioritet til oss på AirDesign. På grunn av at det ikke er noe støtte av en underduk må de innvendige ribber tåle høyere belastninger sammenlignet med konvensjonelle glidere. Som ved normale skjermmateriale, er dette innvendig materialet like utsatt for aldring, men disse ribbene er normalt plassert inne i skjermen – godt beskyttet mot øvre og nedre seil. Med dette i tankene, har vi støttet alle ribbe med ekstra tape. Mengden av ekstra arbeid i produksjon i forbindelse med anvendelse av denne funksjonen likner å sy en konvensjonell glider med en bunnflate. Kvalitet er viktig for oss, og vi ikke ønsker å gå ned på våre høye produksjonsstandarder.

Du vil finne hjørnetaping i bakkant og i forkant av vingen. Vi kunne droppet tape i kantene og bare sydd det sammen men å bruke en hjørnetape gir den fordelen at vingen holder det eksakte spennet i vingen som er nødvendig.

Disse løsningene øker vingevektent men er absolutt nødvendig for å holde og garantere sikkerheten og levetiden i vingen over tid.


UFO 21 & 18

Ved å få til EN-B sertifisering for UFO 21, vi kan nå offisielt si at denne utrolige vingen er nå klar hverdagsbruk. Dette er verdense første sertifiserte singelskin skjerm og vi kan også annonsere sertifisering av UFO 18.

Alle størrelser er lette å fly og har tilgivende karateristikker. Med en utrolig enkel og stabil startegenskap etterfulgt av en behagelig flyopplevelse, UFO er en utrolig snill og moro vinge.

UFO – Design

UFO er en revulosjonerende SINGEL SURFACE skjerm utviklet av Stephan Stieglair og Joe Keppler. Med dette nye designet har det blitt mulig å redusere vekta til kun 1.7kg i 16kvm størrelsen.

Ved første øyekast og inntrykk virker UFO sitt design veldig ukonvensjonellt, men vi har laget flygekarakteristikken slik at man kjenner det igjen fra vanlige skjermer.

Vårt hovedmål under utviklingen var å lage en veldig lett og brukervenlig vinge.

For alpine forhold er det viktig å ha en vinge som har brukervennlig hastighet og tåler slitasjen i slike områder. UFO har disse kriteriene. Trimspeed er på 37 km/t og kan nå 42 km/t på speed. Selv om det er kun lettvektsmateriale som er brukt så har vi lagt inn hjørnetape som gjør konstruksjonen sterkere. Et annet resultat av konseptet er et utrolig lite pakkevolum.

Den rette størrelsen

Avhengig av wingload så forrandres trimspeed og det same gjør karakteristikken av vingen.

Det grønne området representerer ideal området for mellomstadie piloter. I det området flyr UFO likt som andre LOW EN-B vinger.

Når vingen flyes i det lillae området så flyr vingen raskerer og føles mer som en minivinge.

UFO 21 passer fra 75-90kg for å få EN-B karakteristikker. Den er testet opp til 120 kg for å oppnå loadtestinga.

Størrelser:

UFO14: Toppvalg for lette piloter

UFO16: All-rounder – For lette piloter på mellomstadie nivå eller last litt tyngre for å få minivinge følelsen.

UFO18: All-rounder, passer til de fleste piloter.

UFO21: Mellomstadie nivå med EN-B sertifisering.

 


Pilot Profil

Generellt så flyr UFO som hvilken som helst normal vinge og gir en komfortabel all-round flygekarakteristikk. Det tar ikke lang tid før man er vant til feedbacken fra vingen i lufta.

Flying

Enkelhetens kunst.

Uavhengig av om du tar framlengs eller baklengsstart så står UFO over hodet ditt etter få skritt og har ikke noen tendens på å overskyte. Dette er karakteristikker som du normalt forventer på slike vinger.

Det spesielle konseptet med singel-surface teknologi oversetters til forbedret løfteegenskaper. Med det menes at løftet en 21kvm gir kan sammenlignes med en 26kvm og det er en av grunnene til at starting er så lett, selv på de trangeste steder.

Til å begynne med så føles UFO litt annerledes enn andre paraglidere på grunn av konstruksjonen. Siden det ikke er noen bunnduk så er inputten mer direkte. Klatreegenskaper i termikk er fantastisk og skjermen er veldig stabil i alle forhold.

Normen

Spørsmål: “Passer EN-normen for Singel-surface vingeer eller har UFO presset inn i denne normen?”

Stephan Stiegler: “Selv før sertifiseringfasen så visste vi at UFO er en utrolig snill og tilgivende vinge. EN-normen har bare bekreftet dette. Det er ikke noe problem å gjøre alle manøvrer på denne vingen som på hvilken som helst annen EN-B vinge.”

UFO 18 – EN/LTF-C

UFO 18 har fått en EN/LTF-C. En viktig ting er at det var kun bremseveien som fikk en EN-C. Alle andre manøvrer er innen EN-A og EN-B normen.

Vi ser at wingloading er mer en anbefaling framfor en regel, for selv med høyere vekt så er UFO en lett og snill vinge å fly.

Med de fantastiske karakteristikken som pakkvolum og startegenskaper gjør UFO 18 til en veldig praktisk størrelse.


Design detaljer

  • RAM-AIR-STRUTS: Med implementering av ‘RAM-AIR-STRUT’ teknologi vi kan oppnå en fantastisk hastighet og ytelse i hike & fly kategorien. (Glid på rundt 7)
  • Ultralight Dyneema risere med et 3-liner oppsett. (A,B,C) med speedbar.
  • Polyamide stenger i forkanten for økning av ytelser.
  • 3D-cut forkant
  • Lettvektskonstruksjon (Skytex27, ubeskyttede liner, lettvekts risere)
  • Hjørne taping integrert på ribbene for økt holdbarhet.
  • Mulighet for nedstigninger med store ører, B-stall og spiral.
  • Fantastiske startegenskaper
  • Veldig lite pakkvolum
  • Glid på rundt 7, trimspeed på 38 km/t og 43 km/t på speed.

 

 

 

 

Farger

Ønsker du «custom color» på vingen din kan du se fargekombinasjoner på deres hjemmeside, dette vil gi en økning i pris på 200 euro:

https://www.ad-gliders.com/en/products/lightweight/ufo-ultralight-flying-object#79676


Pris:    Str 14/16: 19 800,-

             Str 18/21: 20 200,-

Ta kontakt ved interesse: 

bjori@frittelement.no

+47 906 57 405 

TOP