[separator type=”type3″][/separator]
HADSEL
Å reise til flygedestinasjoner i Norge innbefatter MYE kjøring. Ikke uvanlig å bruke 20 timer i bil på en helg hvis man vil få med seg litt av det som rører seg i dette landet. Med slike reisetider så dreper det litt av lysten til å nå de opplevelsene man søker.
Indre Salten arrangerte i helga en klubbtur til Stokmarknes og denne turen hadde vi veldig lyst til å bli med på. Eneste utfordringen var at det va, ifølge google, 30 timer i bil 😮
Samtidig som klubben arrangerte dette la også NSB ut en kampanje til 199,- . Det gjorde at vi kunne legge unna de lengste distansene om natta mens vi sov og alikevell få brukt dagene maksimalt.
Så der havnet vi i nordnorge og fikk en varm velkomst av klubben der oppe. Alle ble samlet på en fasjonabel resort med nordlys i hagen. Felles måltid og mye latter satte standarden for det som skulle bli en veldig flott helg. Variert flyging hver dag, fine turer og sosialt samvær. Det ble satt en ny standard på hvordan en klubbtur kan avholdes her.
Jeg hadde med Airdesign Hero opp og Bjori hadde med Little Cloud GT. Der oppe var det veldig kjekt å ha med lett utstyr siden man må gå opp de fleste starter. Jeg favoriserer litt ytelser slik at man kan variere flygingen og Hero var perfekt for meg. Den som fikk max utav selve flygingen var Kjell Harald med sin Enzo 3 da slake bakker og mengden vind var i hans favør. Derfor var egentlig lettvekts mellomstadivinge som Rise 3, Volt2 ultralight og Hero et godt valg i disse områdene. Jeg lå helt i toppen av vektområdet som gjorde at vingen var sporty og leken samt hadde ytelsene til å fly under de fleste forhold. I tillegg hadde jeg punch i vindutsatte områder og godt trykk. Selen var Supair Delight2 og der kunne jeg tenkt meg enda lettere sele for bruken da Hike & fly var veldig bra i området der. Sekken var Supair XA13. Var spent på om den holdt den tøffe bruken igjennom noe røft terreng til takeoff enkelte plasser, men ingen rifter og hull 🙂
Så da fikk vi fylt opp enda et eventyr i minneboka vår 🙂