Unknown

FrittElement

Hvordan tolke været som fersk pp2,er

Som fersk elev/pp2,er er det ikke lett å lese alle værvarslene vi har og tolke det for sitt beste. I hvilke forhold er det bra å fly for en fersk elev, og hvilke råd skal man som erfaren pilot gi. Det er spørsmål som ofte dukker opp, og vi vil i dette innlegget prøve å gi en kort å lett innføring i hva en bør se etter og hvilke værsider som kan være kjekk og sjekke. 

Både Yr og vindmålerne vi har rundt om gir en god pekepinn hva en kan forvente på start, men vi bør sjekke litt mer enn det og ikke alltid stole blindt på målerne rundt om. 

YR: På Yr sjekker jeg alltid først for å se hvilke dager som kan bli flybare. De er veldig gode på bakkevinden, skylag, nedbør, trykk og temperatur. Går man inn på den detaljert siden så får man god informasjon, og en kan også se vind økninger godt hos Yr.

Windy: Denne er veldig fin for å få oversikt over hovedvindretningen i et , og man kan sjekke vinden oppover i høyden(en bør sjekke minimun 200-500 over det området man skal fly i). Man får også informasjon om blandt annet  trykk og nedbør som du kan sammenligne med Yr. De har også langt inn flere flysteder og går du inn på dem får du informasjon om vind og vindkast, dette stemmer utrolig godt.  Windy har også mange andre muligheter og det er fint å ta et dypdykk på disse sidene. 

Rasp: Denne er veldig kjekk for å se om det blir termikk den dagen, hvor kraftig termikken er, og termikken gjennom dagen. Den gir en pekepinn på om det blir overutvikling byger/regn. Grønn termikk kan være ok for pp2 og fly gjennom, gul termikk signaliserer kraftigere forhold og meldes det rød termikk så bør man ha god kontroll på å ta en dypdykk inn i meteorologien og om man bør fly i disse forholdene. For de mer erfarne. Er det ring rundt de fargede prikkene kan man forvente cumulus, tallene inne i de fargene prikkene indikerer skybashøyde. (15=1500m). Små lilla prikkene som en kan noen ganger se indikerer regn og på termiske dager, overutvikling. 

Vindnå.no :  Dette er en side for å få oversikt over alle vindmålerne rundt om, de har hentet inn fra flere forskjellige aktører både pg klubber, vegvesnet osv. Da kan du få et innblikk i hvordan vinden suser rundt om i området du er i. 

Flyparaglider.com: Er den siste linken jeg ønsker og legge ut. Den har en god oversikt på de fleste starter rundt om å gir deg en bred oversikt over ulike værsider. 

Hvorfor er dette smart å sjekke: For å ta et lite eksempel. Rye viser ofte NV på Yr utover dagen, og det er jo rett inn på denne starten. Viser måleren NV så er det lett å tro at det er flott å fly der. Men, her bør man sjekke hovedvindretningen i lagene oppover da det ofte kan være termikken som slår inn på måleren her. Er hovedvindretningen fra øst vil det si at det blir leside termikk. Dette er forhold som ikke er farlig å fly i, men man bør ha kommet et godt stykke opp på pp stigen og bygget opp både forståelsen og flyskillsen for å fly i slike forhold. Det er flere starter rundt om som man kan benytte termikken til å starte på, selv om hovedvindretningen er en annen. Men man bør vite hva som skjer når termikken avtar og hovedvinden overtar, både med tanke på flygefasen og i landingen. 

Det å sjekke hovedvindretningen hjelper dere også så dere ikke starter ut i en rotor. Dette har man sett kan skje på f.eks orkanger hanget. 

Dette er bare et bitte lite kjekt å vite tips i forhold til vær og flyforhold rundt om. Det er et stort og omfattende tema og en vil etterhvert få en større interesse for et dypdykk i meteorologien. Det er også kjekt å ta en liten titt i sikkerhetssystemet og utdanningskompendiet for å se hva det er du burde kunne på ditt nivå. Og ikke minst sitt å prøv å tolke været for så å ut å se om det stemmer 🙂 

I løpet av året vil Faglig Leder i klubben også ha faglig leders aften der det vil bli gitt veldig mye god informasjon om flysteder, sikkerhetssystem, forsikringen og flybevis m.m. Så dette anbefaler vi i Frittelement på det sterkeste at folk møter opp på. Så er det jo også trivelig å sosialt.  

Et siste tips: Heng dere på erfarne piloter og spør og grav litt, så får dere litt gode tips å råd 🙂 

 

Sisite innlegg
Skroll til toppen