Vrengbare airbag seler har de siste årene blitt veldig populære for både nybegynnere og erfarne piloter rundt om.
På markedet finner en mange varianter fra ulike produsenter, så hva man skal velge er i første omgang ikke lett det heller. Ofte ser vi at mange velger å kjøpe brukt utstyr, noe som i seg selv ikke er galt. Men utrolig mange er ikke klar over at de nærmest flyr uten ryggbesyttelse i mange av disse selene.
Ideen bak disse selene er at de raskt etter start skal fylles med luft som holdes inne i selen, og som ved støt vil gi den dempingen den etter standarden skal gjøre. Noen seler kan en også hjelpe til å fylle litt luft i før man lukker airbagen, andre igjen har en fjær som skal gi litt beskyttelse før airbagen fylles opp helt. Det finnes mange varianter.
Men , om man da har et hull i airbagen, luftinntaket har blitt deformert, eller glidelåsen på airbagen er slitt å lukker seg ikke helt, hva skjer da med luftfyllingen av airbagen?
Ser mange som flyr disse selene der airbagen henger slapt ned gjennom hele flyturen.
Før du går til anskaffelse av en brukt airbagsele bør du sjekke den nøye, er du fersk i sporten skal instruktøren din hjelpe deg og godkjenne utstyret du kjøper. Dette er en fin ting og benytte seg av. Les også manualen fra produsenten og gjør deg kjent med selen før bruk.
Hva bør du sjekke:
- Skader/hull på airbag
- Knekk/deformering av luftinntak
- Ødeleggelser på glidelås
- Slitasje i stoffet
- Fyll airbagen å ta en liten test om den holder på lufta.
Har selv i mange år benyttet airbagseler av ulike produsenter og finner dem veldig praktisk. Men det følger også en del vedlikehold med denne typer sele. Hvis de er vrengbare er de veldig sårbare under frakt og oppbevaring av utstyret. De er også populære som hike and fly seler, der en trasker både gjennom skog og over fjell med dem.
Så et røft bruk.
Sjekk selen ofte for hull, kommer en borti en kvist litt for kjært er det fort gjort å skade stoffet. Eller når man slenger den i en bil for å komme raskt på fjellet igjen. En spiss gjenstand kan fort gi deg et stort hull i selen om man ikke er oppmerksom på dette.
Før start bør en alltid gå over alle typer seler nøye, se til at nødisen er på plass, alle reimer er som de skal og at airbag er hel og at glidelåsen/lukkesystemet er skikkelig lukket.
Så har du en airbag sele??
Ta en skikkelig sjekk på den før neste flytur!! 🙂